Drift og vedligeholdelsesplan
Forside »
Drift- og vedligeholdelsesplan til ejer- og andelsforeninger
Er du med i en bestyrelse i en ejer- eller andelsforening? Så er du og de andre bestyrelsesmedlemmer formentlig involveret i arbejdet med at passe godt på jeres bygning eller bebyggelser.
En af bestyrelsens mange opgaver i ejer- og andelsforeninger er at sikre, at der udarbejdes en vedligeholdelsesplan til foreningens bygninger, som kan omfatte alt fra en eller flere etageejendomme, rækkehusbebyggelser, senior-fællesskaber eller andre typer for fælles bebyggelse.
Rettidig omhu sikrer ikke alene besparelser i den løbende drift – det er en sund langsigtet investering. Med en vedligeholdelsesplan får I:
- En fotodokumenteret beskrivelse af bygningens nuværende tilstand
- En prioriteret plan/overblik over væsentlige vedligeholdelsesopgaver, som bør udbedres for at skader ikke udvikler sig og udgør en personrisiko eller bliver tunge økonomiske poster
- Bygningens vedligeholdelsesopgaver og evt. fornyelser opstillet i et driftsbudget
Det gør det nemmere for bestyrelsen i ejer- og andelsforeningen at budgettere og planlægge både økonomi og de praktiske forhold omkring eksisterende og fremtidige vedligeholdelsesopgaver. Det kan på længere sigt spare foreningen for mange store og måske ellers uforudsete udgifter.
Endelig betyder det også, at I kan komme i gang med at finde de nødvendige håndværkere og andre leverandører i god tid, afsætte budget til løbende ad hoc-opgaver eller samle vedligeholdelsesopgaver i ét udbud og på den måde spare ekstra på budgettet.
Hvad er en vedligeholdelsesplan?
Vedligeholdelsesplanen er en arbejdsplan, som beskriver bygningernes nuværende tilstand og hvilke vedligeholdelsesarbejder, I skal forvente løbende kommer på bygningerne indenfor den anbefalede eller lovpålagte periode.
Vedligeholdelsesplanen hjælper med til at spare jer for mange unødige udgifter. Og følges planen vil I undgå store ekstraordinære omkostninger til akutte indsatser. Dette alene fordi I udfører vedligeholdelsen i tide, inden småskader og mangler udvikler sig til alvorlige skader eller eks. udgør en personrisiko som kollaps af altaner, nedfaldne skorsten mv.
I foreningens samlede driftsbudgetter vil driftsudgifterne til den planlagte vedligeholdelse kunne fordeles over en årrække og herved sikre en ligelig spredning af vedligeholdelsesudgifterne.
Ved at lave denne driftsplan over vedligeholdelsesudgifterne får I et vigtigt overblik, der gør det langt nemmere at planlægge jeres opsparing og vurdere, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at lave de helt store indsatser – som eks. nyt tag, vinduer, facade og efterisolering eller helt nye tiltag på bygninger, fælles bygninger og arealer m.m. – som eks. altaner, solcelleanlæg, ny varmekilde osv.
Sådan kommer I godt videre
- Kontakt os og aftal et møde med os
- Vi indhenter tegningsmaterialer og BBR-informationer
- Efter gennemgang og aftale fremsender vi et tilbud og aftale
- Når I beslutter jer for at acceptere tilbuddet, kontakter vi jer for at aftale en besigtigelsesdato af ejendommen
- En bygningsrådgiver fra m4 møder op på ejendommen og gennemgår alle bygningsdele, elementer, materialer og installationer i henhold til aftalen
- På baggrund af inspektionen og dialogen med jer udarbejdes en drift- og vedligeholdelsesplan
- Der aftales et møde og gerne et Teams-møde, hvor I bliver guidet igennem både drift- og vedligeholdelsesplanen
- Der kan efter aftale planlægges en præsentation af drift- og vedligeholdelsesplanen på jeres bestyrelsesmøde
Kontakt os for pris
Prisen afhænger af antal boligenheder, bygningens tilstand, størrelse og antallet af forskellige bygningsdele, samt hvor meget teknik bygningen indeholder.
Træf beslutninger på oplyst grundlag
Mange bestyrelser har valgt at lægge flere opgaver ud til en ekstern administration, men det er stadig bestyrelsens ansvar at træffe de rette beslutninger for foreningens bygninger, fælleshuse og fællesarealer. Derfor kan det være trygt for bestyrelsen at have en faglig kompetent byggerådgiver som sparringspartner.
Hos m4 har vi stort fokus på at guide, rådgive og gøre bestyrelsen klogere på dens muligheder under udarbejdelsen af vedligeholdelsesplanen. Og når I i bestyrelsen får en forståelse af de faglige bevæggrunde bag planlægning, prioritering og økonomi omkring drift, vedligeholdelse og evt. fornyelser – bliver I godt klædt på til at træffe beslutninger på et oplyst grundlag.
Vedligeholdelsesplanen skal være en effektiv arbejdsplan
- Vedligeholdelsesplanen tager udgangspunkt i en gennemgang af alle bygningens eller fællesbygningernes forskellige bygningsdele. Hvis I ønsker det, kan vedligeholdelsesplanen også omfatte udenoms- og fællesarealer, som så bliver inkluderet i planlægningen
- For hver bygningsdel udarbejdes en vedligeholdelsesplan over den periode der er gældende for jer – normalt 10 eller 15 år. Dette gøres ved at vurdere den nuværende tilstand. Derpå fastlægges en plan for, hvornår og hvilke bygningsdele og elementer, der skal vedligeholdes
- De væsentlige, mest nedslidte og mest vedligeholdelseskrævende bygningsdele og elementer prioriteres normalt først, og derefter kommer så de dele, der er i en bedre stand
- Hvor hyppigt en bygningsdel skal vedligeholdes varierer. Det kan eks. skyldes materialevalg, konstruktion og hvor vedligeholdelseskrævende og udsatte de enkelte bygningselementer er
- Det tilstræbes at holde vedligeholdelsesarbejdet på samme niveau hvert år, så det bliver muligt at arbejde med en ”fast” årlig omkostning med rum til opsparing til de større vedligeholdelsesarbejder
Sådan kommer I godt videre
- Kontakt os og aftal et møde med os
- Vi indhenter tegningsmaterialer og BBR-informationer
- Efter gennemgang og aftale fremsender vi et tilbud og aftale
- Når I beslutter jer for at acceptere tilbuddet, kontakter vi jer for at aftale en besigtigelsesdato af ejendommen
- En bygningsrådgiver fra m4 møder op på ejendommen og gennemgår alle bygningsdele, elementer, materialer og installationer i henhold til aftalen
- På baggrund af inspektionen og dialogen med jer udarbejdes en drift- og vedligeholdelsesplan
- Der aftales et møde og gerne et Teams-møde, hvor I bliver guidet igennem både drift- og vedligeholdelsesplanen
- Der kan efter aftale planlægges en præsentation af drift- og vedligeholdelsesplanen på jeres bestyrelsesmøde
Uforudsete udgifter begrænses med driftsplanen
I henhold til dansk lov skal der foretages en revision af vedligeholdelsesplanen:
- Ejerforeninger: Der er ikke et lovkrav, men enhver ejerforening skal hvert år kunne præsentere en rimelig opdateret vedligeholdelsesplan
- Andelsforeninger: Der er et lovkrav om revidering af vedligeholdelsesplanen hvert 5 år
Årsagen til løbende at få tjekket bygningsdele og elementer er for at kunne opdage evt. begyndende forfald, opståede skader og lignende, der bør udbedres, før de udvikler sig til problemer.
Derfor udarbejdes der en driftsplan i forbindelse med vedligeholdelsesplanen. Driftsplanen beskriver, hvor kritiske og udsatte de enkelte bygninger, bygningsdele, elementer og materialer er, og hvor tit de skal inspiceres af en bygningsrådgiver fra m4.
Findes der større, akutte problemer, som kræver ændringer i budget, er det vigtigt, at der er afsat midler til løbende ad hoc-reparationer. Dækker disse hensættelser ikke, kan det medføre, at I bliver nødt til at justere vedligeholdelsesplanen.
Lovkrav om vedligeholdelsesplan kan være gældende for jer
Det påhviler ejendommens bestyrelse og ejere at opdatere og revidere vedligeholdelsesplanen hvert år. Der er dog forskel på de lovkrav der stilles til hhv. ejer- og andelsforeninger. Følgende links er relevant for:
Andelsforeninger: Læs nærmere hos retsinformation.dk
Ejerforeninger: Læs nærmere hos retsinformation.dk